Met de trein van Ella naar Nuwara Eliya

4 mei 2024 - Nuwara Eliya, Sri Lanka

Zoals er al gelezen kon worden in Tahnee haar verhaal... Ella was geweldig!

Twee overnachtingen was perfect, we hebben de stad en alles eromheen kunnen ontdekken dankzij de geweldige TukTuk chauffeur Danushka, die gister de hele dag met ons is geweest.

Ook onze slaapplek was fantastisch, uitzicht op de bergen waar je ieder uur in de verte de trein ziet rijden.

We zullen einde van de reis al onze slaapplekken van de reis nog wel apart delen.

Voor het eerst deze vakantie is het iets wat haasten, 9.00 uur gaat de trein die we al gereserveerd hebben.

Ook moeten we onze 6 kilo schoon gewassen was nog bij de laundry ophalen, gisteren waren we namelijk te laat en was de wasserette gesloten... Dus dat moet "óók nog even" deze ochtend gebeuren.

Was halen

Om 8 uur hebben we met "onze" chauffeur afgesproken maar ontbijten kan pas om 7.30 uur, dus "go go go"...

Ik ervaar tijdsdruk en heel eerlijk gezegd ik heb helemaal geen zin in de planning van vandaag, laat mij maar lekker in het mega relaxte Ella zitten. Ik heb zelfs een beetje moeite om onze TukTuk chauffeur Danushka gedag te zeggen alsof Tahnee en Noah het aanvoelen zeggen ook zij dat ze het jammer vinden dat ze Danushka nooit meer gaan zien. We besluiten om foto's te maken en goed afscheid van elkaar te nemen, voor iedereen fijn.

Uiteraard ruim optijd met de 6 kilo aan schone was -die nog even in de koffer wordt gepropt- zitten we op paron 1.

Treinreis. Bas wilt graag dé populaire treinreis maken van Ella naar Kandy, een reis van ruim 6 uur, die ik zelf ook nog nooit heb gedaan; en die van mij ook niet perse hoeft! Maar 6 uur in een trein vinden wij beide te lang voor Tahnee en Noah. We weten niet van te voren hoe het in de trein zelf gaat zijn.

Treinreis

Na 3 uur zullen we uitstappen. We besluiten de dag ervoor bij het reserveren van de treintickets om bij Nuwara Eliya uit te stappen en hier 1 overnachting te maken. Daarnaast reizen we 1ste klas, gereserveerde plekken en airconditioning, achteraf kan ik zeggen dat dit de beste keuze is met kinderen en twee koffers.

Treinreis

Nuwara Eliya stond vooraf dus niet op ons wensenlijstje maar we blijven er nu 1 nachtje.

Wauw! De mooiste treinreis ooit! Het landschap is op geen enkele foto zo te zien in hoe wij het hebben ervaren, adembenemend mooi, wat ben ik blij dat ik in de trein zit! Ik ben oprecht vergeten dat ik hier paar uur geleden tegen opzag...

Alle vier genieten we van deze reis, de uren vliegen voorbij.. En, ja, dit hadden we ook 6 uur lang tot aan Kandy gered.

Treinreis

Rond 12.00u komen we aan in Nuwara Eliya. We hebben voor deze nacht weer een guesthouse geboekt. Leuke afwisseling van onze slaapplekken. De eigenaar genaamd Paramesh, een hele sympathieke man laat ons de kamer zien. Het is brandschoon, heerlijk! Een prima plek voor een nachtje.

Tahnee en Noah voelen zich thuis, die liggen direct op de bank in hun spelletjes boek te werken, terwijl Bas en ik ons even "installeren".

Thuisvoelen

We zijn zonder planning in Nuwara Eliya en weten niet heel goed wat we nou willen doen, eigenlijk gewoon relaxen lijkt ons het beste. Paramesh adviseert ons Gregory Park ook wel "The Lake" genoemd.

Uitzicht, Gregory Park

Gregory Park is een heel groot gestrekt park in het midden een groot meer, met waterscooters, bootjes en van die waterfiets zwanen. Bij de ingang zitten er streetfood achtige tentjes. Je kan er heerlijk wandelen of lekker in het gras chillen. Het park wordt bezocht door verliefde stelletjes, vrienden groepen, schoolreisjes, families en een paar toeristen.

Wandelen

We vermaken ons een paar uur, daarna zoeken we een leuk eettentje.

We belanden bij een plekje wat Bas heeft gevonden via Google. Een nette zaak maar het is helemaal leeg, maar zijn de gasten?... Dat oogt altijd een beetje gek. De eigenaar vertel ons dat hij pas 3 maanden open is. We eten echt Heerlijk Sri Lankaans, vers en veelste veel! Wat gunnen we deze leuke jongen dat zijn zaak goed gaat lopen.

Weer aangekomen in ons guesthouse besluiten we in overleg dat we verder reizen met de trein niet gaan doen. Paramesh kan ons naar Kandy brengen en stopt onderwerg bij leuke bezienswaardigheden, we kiezen dus voor de auto.

Als we het van te voren hadden geweten dat de trein echt goed te doen zou zijn waren we direct door gegaan naar Kandy. Maar we zijn blij dat we door onwetendheid de keuze hebben gemaakt om te reizen met een tussenstop. We vinden oprecht Nuwara Eliya een hele mooie toevoeging aan onze reis en zijn dan ook blij dat we hier zijn geweest.

... Volgende stop wordt dus Kandy!

1. Familie Betlem:
    4 mei 2024
    Dat klinkt weer als een prachtige ervaring! En leuk dat jullie zo’n fijne tijd hebben gehad in Ella. Tot in Kandy! ♥️
  2. Familie Bol:
    😊🤗
  3. Marije:
    4 mei 2024
    Zo leuk dat spontane in jullie reis! Echt backpakken met koffers😂😘
  4. Familie Bol:
    Haha! 😅
  5. Kina:
    5 mei 2024
    Alle (spontane) keuzes lijken jullie goed te hebben gekozen.. ook dit klinkt weer super leuk zeg, toch anders een treinreis daar hè! Kan me voorstellen dat de tijd voorbij vliegt met zulke mooie uitzichten ☺️
  6. Sabrina:
    5 mei 2024
    Ik hou van spontane acties. En wat fijn dat deze actie zo goed bevallen is. Wij wachten op het volgende reisverhaal. Liefs van ons voor jullie🥰
  7. Tabitha:
    5 mei 2024
    Prachtig. Ik ben wel benieuwd naar alle andere fotos. Nog lekker genieten die laatste dagen. Liefs realiteit

Jouw reactie