Yala voelt als thuis!

2 mei 2024 - Yala National Park, Sri Lanka

Dag 8 & 9

Yala is de volgende plaats wat we bezoeken, twee nachtjes in een klein resort verblijven. Ideaal deze locatie om een bezoek te brengen aan het "Yala National park" we willen daar graag dieren in het wild te spotten.

Aangekomen in Yala blijken we met z'n viertjes de enigste te zijn op het resort waardoor het net lijkt én voelt als of we ons eigen personeel hebben.

Als we wat willen kunnen we "WhatsApp'n".. En dan wordt het geregeld!

Deze plek voelt als thuis!

Een heerlijk plek midden in de natuur.

Een badkamer met buiten douchen en in de lamp zit een vogelnestje waar je steeds de moeder vogel op en af ziet vliegen met wormpjes in der mond voor het nest.

Er is een huiselijke sfeer, er wordt wat (Sri Lankaanse) Nicolodeon gekeken, gelezen, bankhangen, gezwommen in ons eigen zwembad en heel veel loombandjes gemaakt.

Loombandjes maken

Einde van de middag gaan we naar het strand wat werd aangeraden bij het inchecken voor een prachtige "sunset" maar doordat er weinig zon is zal de zonsondergang vast tegenvallen, een medewerker van het resort loopt met ons mee omdat de plek niet zomaar te vinden is.

We komen aan bij een heel bijzonder rood gekleurd bruinachtig zandstrand, waar er niemand in de gehele omgeving te bekennen is, deze plek hadden we zelf nooit kunnen vinden, laat staan terug!

Bijzondere kleur zand!

Dineren in eigen huis. We kiezen ervoor om te eten in ons eigen huis, de bestelling app ik door. Na de bevestiging komt er iemand de tafel dekken en even later wordt het lekkere eten neergezet.

Laat ik vooropstellen, het gedeelte waarom we hier ons thuisvoelen zit in; dat we heerlijk met z'n vieren kunnen cocoonen! Al genieten we wél van een eigen zwembad en personeel wat zorgt voor het eten en de tafeldekt inclusief servetten vouwt in waaiers. Maar we hebben het fijn als gezin!

Wat is het hier mooi!

We gaan optijd naar bed want de wekker gaat vroeg, we zullen om 5.30 uur worden gehaald voor het safari avontuur.

Vroeg! We zijn gewend aan de nieuwe tijd, hier is het 3,5 uur later; al is dit voor ons ook erg vroeg nu. In het donker komt de Safari Jeep ons halen, tof om zo hoog te zitten, voor de kinderen is dit geweldig!

We voelen de "Freek Vonk vibe"

Het enigste waar ik op hoop is om een luipaard in het wild te zien, dit dier heb ik in Sri Lanka nog nooit gezien. We laten ons vertellen dat er naar schatting 25 rondlopen, de kans is dus klein dat we er een zullen treffen.

De kinderen willen graag een olifant zien en voor Bas maakt het verder niks uit, die heeft geen wensen.

De beleving begint al goed, óf juist slecht... We zijn getuigen hoe een vos vanuit de verte insluipt op een groep herten, van schrik springt de groep herten uit elkaar en komt even later een moeder hert alleen terug, op zoek naar de jonkies... Zo aandoenlijk en dus vooral heel zielig!

Vos valt herten aan.

De bestuurder van de jeep en de gids zijn enorm fanatiek, hebben contact met andere jeeps en ineens moeten we snel naar een plek toe want er is een luipaard gespot!! En ja hoor, we zien hem, super! Helaas geen foto's want dit moment duurde nog geen 3 seconden!

Verder zien we heel véél andere dieren en mooie natuur. In de 4 uur duurde safari zien we helaas geen olifant.

Teruggekomen in ons huisje, besluiten we om eerst wat te zwemmen en verder weinig te doen. Later in de middag willen we naar het andere strand te gaan wat ons werd geadviseerd.

Met de golfkar...

Golfkar

worden we naar het strand gebracht, door dezelfde jongen die gister met ons mee liep. We rijden voor een groot gedeelte de route richting het "Yala National Park" We zien krokodillen van dichtbij.

Krokodillen

En dan... Staat er ineens een olifant langs de weg, op nog geen paar meter afstand hebben we een hele tijd kunnen kijken, zo bijzonder!

Olifant

Het strand, we rijden door wat rieten hutjes heen, een vissersdorp. In het dorp wonen vissersmannen tijdelijk. Tussen alle bo⁹ten ligt er vis te drogen, Noah noemt het een kibbeling lucht! De zee is hier rustig, prima om te zwemmen, we bevinden ons tussen locals, Bas is de enigste die eigenlijk echt opvalt.

Vis wat ligt te drogen

Vissersdorp en alle boten.

We zien hoe de boten de zee worden in geduwd en weg varen. Deze vissers komen morgenochtend pas terug!

Vissersboten die de zee opgaan.

We hebben echt een top verblijf in Yala gehad en heel veel dieren mogen zien met als hoogtepunt toch wel de luipaard én olifant. We sluiten dit avontuur ook weer af...

Naar de bergen. We gaan morgen het zuiden verlaten én hiermee ook (voor ruim een week) de stranden.

Benieuwd naar de binnenlanden, de eerste plaats die wordt bezocht zal Ella zijn.

1. De Betlems:
    2 mei 2024
    Lieve familie, wat een fantastisch avontuur was dit en wat een geluk dat jullie een luipaard hadden gespot!! 🐆. Prachtige (typisch Sri Lankaanse) foto’s ook. Goeie reis naar Ella en heel veel plezier daar! ⛰️

Marijn x
  2. Familie Bol:
    Haha herkenbaar he!?
  3. Marije:
    2 mei 2024
    Wow!! Wat een beleving dit weer♥️ zo bijzonder!
  4. Familie Bol:
    🥰😘
  5. Sara:
    2 mei 2024
    Heerlijk Maureen om een inkijkje te krijgen. Wat een ervaringen zo met elkaar en wild spotten!!!! Gaaf zeg. En wat fijn dat jullie Srilanka kunnen doorkruisen, op naar nog meer moois. Liefs vanuit zomers Nederland ☀️
  6. Familie Bol:
    Heerlijk dat het ook in Nederland lekker weer is! 🤩
  7. IJsbrand en Marian:
    2 mei 2024
    Je schrijft zó leuk wat jullie allemaal beleven in het mooie Sri Lanka , heerlijk om te lezen elke keer weer😀
    Spannende belevenissen voor Tahnee en Noah 😍 zouden hun gezichtjes op die momenten graag willen zien🥰
  8. Familie Bol:
    2 mei 2024
    We hebben ook heeeeeel veel foto's met verwonderlijke gezichtjes!!!
  9. IJsbrand en Marian:
    ❤️
  10. Marjan de Boon van Aartrijk:
    2 mei 2024
    Dit is tot nu toe al een droomvakantie. Alle waardevolle bezoekjes, de mooie stranden , de wilde dieren , echt top om dit als gezin te kunnen doen. Erg leuk om er op deze manier van mee te mogen genieten.
    Benieuwd wat er allemaal nog gaat komen.💋
  11. Familie Bol:
    3 mei 2024
    Absoluut! En wat fijn dat je mee geniet met ons 😚

Jouw reactie